Kammermusik-dage 2016

I november 2006 spillede jeg tre koncerter med klaver­værker, violinsonater og klaverkvartetter af Mozart. Dette var optakten til vore årlige kammermusikdage, der med få undtagelser har fundet sted de for­gangne ti år. Et fast omdrejningspunkt har været Beethoven, såvel hans klaversonater som hans sonater for violin, cello, samt klavertrioer. Disse værker står for mig som et af de få absolutte højdepunkter i musikhistorien, på linje med Bachs orgelværker. De seneste år har vi inddraget sangkunsten i koncerterne, over­vejende lieder; årets to koncerter rummer netop Beethoven og sangkunst.

 

Den unge Beethoven - lørdag den 22. oktober kl. 15

Den første koncert, lørdag den 22. oktober kl 15, er helliget kammermusik af den unge Beethoven, repræsenteret ved Trio i G-dur op. 1 nr. 2, hans første cellosonate op. 5 nr. 1 i F-dur, og ligeledes den første violinsonate op. 12 nr. 1 i D-dur.

Fælles for de tre værker er ufattelig veloplagthed, nærmest over­stadig opfindsomhed og ekvilibrisme, med selvsagt virtuose klaverstemmer, al den stund komponisten banede sin vej som virtuos i Wien i  1790’erne. Komponisten, der standser tiden og løfter tilhøre­ren til lag i sjælen, man knapt anede var tilgængelig, er allerede fuldmoden; trioens udstrakte 2. sats er af en anden verden inden værket opløses i en forrygende burlesk sidste sats.  

Cellosonaten i F-dur op. 5 er et udpræget virtuost værk uden en langsom sats; en gigantisk 1. sats efterfølges af en drilsk og forrygende Rondo, der byder på væsentlige udfordringer for begge musikere. Den 1. violinsonate er et elegant, underfundigt værk, der følger den gængse 3-satsede form, idet 2. satsen er et tema med variationer. Violinsonaten som sådan fandt sin moderne form hos Beethoven, uagtet at Mozart i sine sidste sonater for samme besætning banede vejen.

De to strygere ved koncerten er ganske unge, knapt færdig­uddannede, men allerede tyde­lige i den bemærkelses­værdige kvartet Halvcirkel, der søger nye veje og udtryk. Violinist Cæcilie Balling har medvirket ved kirkens skumrings-gudstjenester ved flere lejligheder, og har her gjort stort indtryk med sit smukke og lyrisk varme spil. Heraf invitationen. Cellist Nicole Hogstrand medvirker søndag den 2. oktober kl. 16 ved samme type gudstjeneste; hun er en særdeles spændende musiker, som jeg glæder mig meget til at spille sammen med.

 

Soloklaver og sang - søndag den 23. oktober kl. 15

Temaet for klaverværkerne er „Fantasi”. Beethovens Sonate nr. 14, op. 27 nr. 2 i cis-mol, med det ganske misvisende tilnavn ‚Måneskin’, spilles side om side med et af Chopins sidste store værker, hvor formen bestandigt udviskes, Polonaise-fantasien op. 61. Polonaisens stolte rytmer står side om side med lange afsnit af nocturne-drømmende karakter.

Koncertens 2. halvdel fortsætter i den fantastiske verden: mezzosopran Anja Lyngbye har været en tilbagevendende gæst igennem kammermusikdagene – som en cadeau får hun her mulighed for at præsentere sig i et udvalgt program af operaarier, idet hun står på tærsklen til at afslutte sine studier ved Anne Rosing på dennes elite-uddannelse. Inden arierne synger hun Dvoraks fantastiske Sigøjner-sange op. 55 – en cyklus af sange der ikke står tilbage for en Carmen; sangene er svulstige i bedste slaviske stil med store klaverstemmer der snor sig om de melodiøse brede sanglinjer. Sigøjnersangene synges på tjekkisk, men er oversat til dansk ved koncerten.

Programmet er således i år begrænset til to koncerter – men de er til gengæld sprængfyldt med på alle måder fantastisk musik og eminente unge kunstnere, der lover godt for en fremtid der mere end nogensinde har brug for fordybelse og musik skrevet til sjælen og evigheden.         

plf